عرقیات

خواص گلاب رزینو

گلاب طبیعی رزینو عطری برای تو

گل محمدی نام نوعی گل رز است که یک رقم دورگه از ترکیب گل های رز گالری ها و ناصر شیرازی و اشتراک ژنتیکی زیادی با گل رز قزاقی دارد وحتمالا از گرده های آن در تولید این رقم استفاده شده است و گل ملی کشور ایران است .

این گونه از روزها مقاومت بالایی در مقابل کم آبی دارد این گیاه مانند سایر روزها درخشید برگیرد است که ارتفاع آن به حدود ۲ متر نیز می رسد و شاخه های آن با خارهای تیز و محکم حفاظت می شود گل محمدی رنگهایی صورتی روشن متوسط و سرخ روشن دارد .

ایران ، ترکیه ، هند و افغانستان کشورهایی است که در بخش های مرتبط با گلاب گیری روغن گیری و تولید عطر از گل محمدی در حال فعالیت هستند.

از پرمصرف ترین و معروف ترین عرقیجات گیاهی گلاب است که دارای طبعی گرم است؛ این عرق گیاهی هم در مصرف خوراکی قابل استفاده است وهم خاصیت درمانی ویژه ای را داراست .

گلاب از گل های محمدی که در فصل بهار می رویند استخراج می شود و در صنایع متعددی نظیر صنایع عطر سازی ،آرایشی و بهداشتی و درمانی استفاده می شوند.

از انواع گلاب می توان به گلاب سبک ،گلاب سنگین ،گلاب دوآتشه،گلاب سه آتشه و گلاب پس آب اشاره کرد که یک گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد که رنگ آن شفاف و بدون رسوب است و طعمی مایل به تلخی دارد .

خواص گلاب رزینو

تقویت سیستم عصبی

گلاب به عنوان یک ماده آرامبخش نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری هایی همچون اضطراب ،استرس ،افسردگی و بی خوابی استفاده می شود و تاثیر مثبتی در روحیه و همچنین سلامت افراد دارد .

تقویت سلامت پوست

از گلاب می توان برای بهبود پوست ،نرم شدن و درخشندگی پوست استفاده نمود این عرق به دلیل وجود آنتی اکسیدان قوی از آسیب های پوستی و همچنین پیری پوست جلوگیری کرده و باعث تنظیم PH پوست می شود به همین دلیل به عنوان یک تونر طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده طبیعی دارای ویتامین های AوC است که ویتامین A برای ترمیم بافت پوست لب مفید است و ویتامین C با تولید کلاژن به محکم بودن ساختار لب کمک می کند.

تقویت سلامت مو

مصرف گلاب از ریزش مو جلوگیری کرده و درمانی برای شوره سر به حساب می آید و باعث بهبود چرخش خون در پوست سر شده و سرعت رشد موها را افزایش می دهد.

تقویت سیستم گوارشی

اسانس گل محمدی تاثیر مثبتی بر هضم ، ترشح صفرا و گردش خون دارد و به بهبود ناراحتی معده کمک می کند؛در گذشته نیز از گلاب برای درد شکم و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گلاب برای بهبود گلودرد و سرماخوردگی نیز قابل استفاده است ؛نوشیدن روزانه مقداری گلاب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود.

بهبود کبد چرب

نوشیدن روزانه مقداری گلاب در مدتی طولانی سبب رفع چربی کبد و جلوگیری از این بیماری می شود ؛ پزشکان نیروگاهی نوشیدن گلاب را قبل از تجویز دارو به بیماران خود پیشنهاد می کنند.

بهبود بریدگی و زخم و آکنه و اگزما

گلاب به بهبود سریع تر زخم‌ها کمک کرده و محل بریدگی را تمیز نگه می دارد و با عفونت‌های ناشی از بریدگی و سوختگی مقابله خواهد کرد.

 

از خواص دیگر گلاب می توان به درمان رفع بی خوابی ،درمان استرس و افسردگی ،درمان جوش و آکنه ،کنترل فشارخون و جلوگیری از گرمازدگی اشاره کرد‌؛ از گلاب به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی ها ، شیرینی ها و دسر ها نیز استفاده می شود .

عطر و گلاب ایران به دلیل شرایط آب و هوایی از مرغوبیت خاصی برخوردار است و دارای شهرت جهانی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *